woensdag 20 april 2016

Aan alle mooie liedjes komt een einde....

Hallo allemaal!

Dit zal een van mijn laatste blog berichten worden. De 3 maanden dat ik hier ben geweest zijn voorbij gevlogen. Als ik er op terug kijk ben ik heel veel leuke ervaringen rijker en heb ik ook zeer veel geleerd. Op de vraag " Zou je het zo weer doen?" kan ik volmondig JA antwoorden. Dit avontuur is een van de mooiste belevenissen uit mijn leven!  

Wat wij de laatste dagen nog gedaan hebben? Dat lees je hieronder!

Vrijdag 15 april

Vandaag zijn we als afsluiter nog een uitgebreid gaan uit eten, eten is hier ondertussen een soort hobby geworden. Dit keer zijn we bij de Waag gaan eten, heel lekker gegeten. Ik had bang bang, dit is een vis die hier in Suriname gevangen wordt. Daarna zijn we nog met de vrienden die we hier ondertussen gemaakt hebben naar de Tequila geweest om voor de laatste keer de benen nog eens los te gooien.

Zaterdag 16 april

Vandaag stond onze laatste trip op het programma, spotten van zeeschildpadden.
Naar deze trip had ik echt uitgekeken en mijn verwachtingen zijn meer dan ingelost.
We vertrokken die dag pas om 17u want het spotten van schildpadden gebeurd s' nachts. We moesten met de boot naar het strand waar we de schildpadden gingen spotten. Leuk was dat we op dezelfde plaats op de boot stapten als waar we helemaal in het begin van onze reis de dolfijnen tour starten. Met de boot vaarden we richting Braamspunt, onderweg kwamen we ook nog een aantal dolfijnen tegen, en werden we getrakteerd op een schitterende zonsondergang











Op het strand aangekomen hadden we tijd om even in de zee te gaan. Vandaar gingen we te voet naar onze slaapplaats.
Zoals jullie op de foto's zien zijn we maar met vijf in plaats van mijn zeven. Atreyu is nog steeds in Atjoni in voor het laatste deel van zijn stage. Tessa was dat weekend met stichting buurtontwikkeling mee op weekend. Wij zouden normaal ook mee gaan maar deze trip stond al heel lang op de agenda, en de datum van het weekend met buurtontwikkeling veranderde steeds.

De wandeling naar onze slaapplaats op het strand zullen we niet snel vergeten. We hebben gelopen naar het kamp, plots zaten er achter elk van ons een hele zwerm muggen. We hadden ons wel ingesmeerd maar daar trokken die muggen zich niks van aan. Door onze broeken en truitjes, resultaat we zijn allemaal minstens 40 muggenbeten rijker. Gelukkig hadden onze gidsen in het kamp het vuur aangestoken en door de rook verdwenen veel muggen., maar we werden dus ook wel helemaal uitgerookt...




De foto's hieronder zijn foto's van onze slaapplaats met bijhorend uitzicht! Zo 's morgens wakker worden verzacht het leed van slapen in een hangmat!





Wanneer alles geïnstalleerd was kregen we ons avond eten, nasi! mmmmmm! Toe het laat genoeg was en het vloed was konden we eindelijk doen waarvoor we hier gekomen waren, schildpadden spotten.
Voordat we vertrokken kregen we van de gids eerst een uitgebreide uitleg over de schildpadden en over de regels tijdens het spotten.
Zo mochten we geen zaklamp meenemen of met flits foto's nemen. Met het felle witte licht kan je een schildpad namelijk blind maken, of in de war brengen zo zouden ze dan de weg naar de zee niet meer terug vinden. Om toch foto's te kunnen maken had de gids een speciale rode lamp bij waar de schildpadden geen last van hebben. Zo moesten we enkel onze foto's in zwart wit zetten. We hebben die nacht twee schildpadden gezien, eentje was nog eitjes aan het leggen dit hebben we dus ook van heel dichtbij mogen meemaken, echt heel bijzonder. De schildpad die wij gezien hadden woog 742 kg. Het is dan ook belangrijk dat je de schildpad niet aanraakt aan zijn flipper want dan kan je een slag krijgen.






De foto's met daglicht zijn getrokken met Arlieke haar camera. Onze gids kende wat van camera's en kon het zo instellen dat je 's nachts foto's kon trekken met dag kleuren. Maar daardoor was er een hele lange sluitertijd nodig en een schildpad zit ook niet stil, vandaar dat de foto's wazig zijn.

Dit magische moment is zo moeilijk uit te leggen dat ik jullie aanraad als je de kans krijgt dit ooit te doen, zeker doen!

Toen was het tijd om te gaan slapen want het was al 2 uur 's nachts. De volgende ochtend stonden we om half 8 op om terug over het strand te lopen, in de hoop dat we nog schildpadden zouden zien. Maar helaas geen schildpadden, maar wel veel sporen van schildpadden die eerder hun eitjes al waren komen leggen.

Dit is geen spoor van een tractor maar wel degelijk van een schildpad.






Hierna kregen we ons ontbijt en daarna was het tijd om in te pakken, de muggen nog eens te trotseren en de boot terug naar huis te nemen.


We waren deze dag dus op tijd thuis al een geluk want mij mama was jarig!!! Ik had ervoor gezorgd dat er een bos bloemen en een kaartje thuis werd bezorgd. Het is best raar om op zo'n dag niet thuis te zijn, maar op die manier was ik er toch een beetje bij en er is ook nog steeds skype! 

De verdere dagen van deze week hebben we in de stad nog wat rondgelopen op zoek naar de laatste souvenirs, de laatste stage opdrachten werden afgewerkt en de koffers werden boven gehaald om er alvast wat in te leggen. Nu komt het einde echt in zicht.

Nu ik dit schrijft zijn we woensdag 20 april morgen vertrekken we dus naar huis... Wanneer ik thuis ben plaats ik hier nog 1 blog bericht op. Ik hoop dat jullie tot nu toe alvast genoten hebben van al mijn verhalen en foto's. En ik zien vele van jullie snel weer terug! 

Groetjes Eline xxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten